Xilografia, la fusta feta imatge

Com a complement d’aquesta exposició, es va convidar a alumnes d’ESDAP Vic i ESDAP Barcelona Llotja, juntament amb alumnes de l’Escola d’Art de Manresa, a col·laborar en el projecte CRiG, (Col·lecció Rubiralta i Garriga) amb l’objectiu d’investigar noves propostes de treball al voltant del gravat.
Els alumnes de l' ESDAP Barcelona Llotja i l'ESDAP Vic, van treballar en aquest projecte des de diferents assignatures:
ESDAP Barcelona Llotja / Del vector a la planxa de gravar
Del vector a la planxa de gravar és el títol d’una experiència duta a terme amb l’alumnat de l’ESDAP Barcelona Llotja en l’assignatura optativa de 3r curs: Il·lustració i narrativa gràfica. Amb aquesta experiència es connecten els processos vectorials per a l’expressió gràfica amb les possibilitats d’elaborar matrius per a l’estampació, explorant una reinterpretació dels processos xilogràfics a partir de les formes actuals de creació. L’experiència concretament es va emmarcar en la col·laboració amb el projecte CRIG (Col·lecció Rubiralta i Garriga, fons de xilografies catalanes) i l’intervenció de l’ateneu de Fabricació Ciutat Meridiana, on es va fer els talls de les matrius.
Aquesta experiència demostra doble interès; d’una banda les possibilitats d’experimentació gràfica que es despleguen d’un arxiu vector més enllà del mateix ordinador i, per altra, la connectivitat existent entre els processos digitals i les arts plàstiques. Aquesta connectivitat ofereix un diàleg mutu i enriquidor. L’experiència és també una reflexió vers l’ús artísitic de les tecnologies i l’idoneïtat de ser explorades i treballades en una escola d’Art i Disseny.
Gràfics i il·lustracions generades i treballades des d’un programa vectorial, fent ús de les eines pròpies del programa, varen ser fresades en un suport apte per a l’estampació artística. Els dibuixos s’inspiren en l’auca del sol i la lluna dels gravadors Abadal i en la sèrie dels oficis artístics, peces estrella de la col·lecció Rubiralta i Garriga.
Aquesta experiència demostra doble interès; d’una banda les possibilitats d’experimentació gràfica que es despleguen d’un arxiu vector més enllà del mateix ordinador i, per altra, la connectivitat existent entre els processos digitals i les arts plàstiques. Aquesta connectivitat ofereix un diàleg mutu i enriquidor. L’experiència és també una reflexió vers l’ús artísitic de les tecnologies i l’idoneïtat de ser explorades i treballades en una escola d’Art i Disseny.
Gràfics i il·lustracions generades i treballades des d’un programa vectorial, fent ús de les eines pròpies del programa, varen ser fresades en un suport apte per a l’estampació artística. Els dibuixos s’inspiren en l’auca del sol i la lluna dels gravadors Abadal i en la sèrie dels oficis artístics, peces estrella de la col·lecció Rubiralta i Garriga.
ESDAP Vic
Des de diferents metodologies i assignatures de l’escola, es va interpretar aquesta antiga tècnica per posar-la al servei de noves idees, tècniques i propostes emergents.
Els alumnes de l’assignatura d’Eines Digitals del disseny gràfic I d’ESDAP Vic, es van proposar reinventar gràficament i digitalment les matrius xilogràfiques del CRiG. A partir d’un treball previ de documentació i anàlisi de les diferents temàtiques de les matrius, es van anar definint diferents conceptes, per acabar obtenint una peça impresa. Com a resultat de tot aquest procés van sorgir propostes tan diverses i a vegades curioses, com poden ser: unes cartes del Tarot (on la temàtica religiosa de les xilografies es reinterpreta per representar els Arcans Majors), un conte que es construeix a partir d’una peça xilogràfica sobre la faula del llop i la grua d’Isop, unes il·lustracions que reinterpreten els animals que apareixen a les xilografies a partir de figures circulars...
També, des de l’assignatura de Tècniques Gràfiques Tradicionals, es va partir de la relació natural amb els continguts de l’assignatura, per donar continuïtat a la tradició d’estampació i aprofitar els materials actuals i els diferents enfocs dels estudiants, per presentar una mostra sobre les constants i els canvis que han esdevingut en els vells i nous oficis.
En tot aquest context de col·laboració també van participar-hi els alumnes dels Ensenyaments Artístics Superiors de Disseny d’Interiors, en la part d’ideació de l’espai expositiu, des de l’assignatura optativa Disseny d’espais efímers de 4t curs.
Els alumnes de l’assignatura d’Eines Digitals del disseny gràfic I d’ESDAP Vic, es van proposar reinventar gràficament i digitalment les matrius xilogràfiques del CRiG. A partir d’un treball previ de documentació i anàlisi de les diferents temàtiques de les matrius, es van anar definint diferents conceptes, per acabar obtenint una peça impresa. Com a resultat de tot aquest procés van sorgir propostes tan diverses i a vegades curioses, com poden ser: unes cartes del Tarot (on la temàtica religiosa de les xilografies es reinterpreta per representar els Arcans Majors), un conte que es construeix a partir d’una peça xilogràfica sobre la faula del llop i la grua d’Isop, unes il·lustracions que reinterpreten els animals que apareixen a les xilografies a partir de figures circulars...
També, des de l’assignatura de Tècniques Gràfiques Tradicionals, es va partir de la relació natural amb els continguts de l’assignatura, per donar continuïtat a la tradició d’estampació i aprofitar els materials actuals i els diferents enfocs dels estudiants, per presentar una mostra sobre les constants i els canvis que han esdevingut en els vells i nous oficis.
En tot aquest context de col·laboració també van participar-hi els alumnes dels Ensenyaments Artístics Superiors de Disseny d’Interiors, en la part d’ideació de l’espai expositiu, des de l’assignatura optativa Disseny d’espais efímers de 4t curs.