Cursos anteriors | Curs 2020/21

Disseny x inclusió

Disseny per a la inclusió, un projecte d’aprenentatge i cocreació a través del disseny.
  • Un treball de cocreació de quatre mesos entre alumnat de grau de disseny i persones en situació de vulnerabilitat.
  • Una coproducció del Museu del Disseny i l’Associació Ojalá Projects amb la participació d’ESDAP Catalunya, Elisava, BAU, LCI Barcelona, UOC,  l’IDEM, TEB Barceloneta i Sant Andreu, l’Associació Superar l’Ictus Barcelona, Metzineres del Raval i l'Associació Intress.
Disseny per a la inclusió, el procés com a resultat és un projecte d'aprenentatge i cocreació que s’ha desenvolupat entre març i juny i ha reunit per treballar plegats en projectes de disseny social i inclusiu, alumnat d’estudis superiors de disseny i persones de diferents col·lectius en situació vulnerable: dones sobrevivint violències i múltiples situacions de vulnerabilitat, infants tutelats, persones amb diversitat funcional intel·lectual, i persones que han superat un ictus.
 
Amb coproducció del Museu del Disseny i l’Associació Ojalá Projects, la iniciativa promou el disseny com a eina de transformació social bidireccional, tant per a visibilitzar i desestigmatitzar els col·lectius en situació de vulnerabilitat, com per a generar aprenentatge i consciència social entre els alumnes de disseny.
 
Aquesta primera edició s’ha centrat en dos àmbits del disseny: la moda i el disseny gràfic. Hi han participat 70 alumnes de 7 escoles de Disseny Superior de Barcelona: ESDAP Catalunya campus Deià i campus Llotja, Elisava, BAU, LCI Barcelona, UOC i l’IDEM. Pel que fa a les 5 entitats, hi participen persones usuàries del Grup Cooperatiu TEB de la  Barceloneta i de Sant Andreu, de l’Associació Superar l’Ictus Barcelona, de les Metzineres del Raval i de l'Associació Intress. El projecte vol fomentar també l’acció comunitària a diferents districtes de la ciutat de Barcelona.
 
Els resultats dels quatre mesos de treball dels sis grups es presentaran al juny, però la iniciativa vol posar sobretot l’accent en tot el procés d’aprenentatge mutu i en el reconeixement de les capacitats diverses de totes les persones participants en el treball cocreatiu. Al llarg d’aquests temps i amb una metodologia de treball inclusiva, els grups han fet tallers, visites a les exposicions del Museu de Disseny, i diverses sessions formatives.
Els processos i les experiències de tots els col·lectius es recolliran també en una peça documental que es podrà veure al web del projecte.

ESDAP Catalunya hi ha participat en dues propostes:

TEB SANT ANDREU
El projecte proposa treballar les habilitats creatives de les persones amb diversitat funcional  intel·lectual des de la seva òptica, metodologia i coneixements.
 
Seguint la dinàmica del projecte, estudiants de disseny gràfic, interiors, moda i producte d’ ESDAP Catalunya del Campus Llotja codissenyen amb els usuaris del TEB Sant Andreu, fent èmfasi en el procés creatiu i les metodologies en disseny. Han dut a terme dos projectes, un tutoritzat per Noemí Clavería, i l’altre per Montse Noguera, ambdues professores d’ ESDAP Campus Llotja.

La proposta, desenvolupada per l'alumnat ha consististit en cocrear un producte proporcionat fent èmfasi en el procés creatiu i generar una dinàmica de treball poc tractada a les aules. Generar vincles entre els dos col·lectius i trobar una trama a narrar mitjançant el disseny com a eina per a comunicar.
  • Tutores: Montse Noguera  i Noemí Claveria
  • Fotògraf: Enrique Muda i Maria d’Oultramont
Presentaran els resultats el 2 de juny, amb una dinàmica participativa al barri, i el 9 de juny, a la seva seu, presentaran un joc de taula que explica què és el disseny a persones amb capacitats diverses.


CRAE INTRESS

L’Associació Intress dona aixopluc a diversos Centres Residencials d’Atenció Educativa (CRAE) per a infants i joves d’entre 3 a 17 anys en situació de vulnerabilitat. Aquest projecte s’ha  proposat generar un debat i reflexió sobre la interacció dels infants amb l’espai on viuen, tenint en compte les seves dinàmiques i necessitats de treball i lleure.
 
En aquest projecte alumnes d’ESDAP Campus Deià han elaborat  amb els infants del CRAE propostes de millora del seu entorn, acompanyats en tot moment per les educadores del centre, Anaïs Esmerado, directora d’Ojalá projects i amb la tutoria d’Amaya Martínez, arquitecta i professora del grau de disseny d’Interiors d’ESDAP Campus Deià,
El treball es donarà a conèixer al web del projecte.
 
La proposta consisteix en codissenyar l’espai on els menors del centre habiten. Millorar la senyalística del centre així com en el replantejament de l’espai juntament amb els menors del centre. Conèixer el col·lectiu i generar vincles.
  • Tutores: Amaya Martínez
  • Fotògraf: Enrique Muda
#DissenyxInclusió

 

3 maig 2021 | ESDAP Catalunya, Projectes

Galeria